Voedselteams vzw | Genomineerde 2011
“De Voedselteams ontstonden vanuit het groeiende wantrouwen van de consumenten jegens de kwaliteit van hun voeding. Onze doelstelling is om de vertrouwensband tussen producenten en consumenten te herstellen en bij te dragen tot duurzame landbouw.” (Hilde Delbecque)
De voedselcrisissen volgen elkaar in sneltempo op. En dus maken de consumenten zich steeds meer zorgen over de kwaliteit van wat er op hun bord terechtkomt. Maar er is meer. Amerikaanse koeien worden gemolken, de melk wordt in België tot yoghurt verwerkt en in Polen in potjes gestoken met plastic uit een Chinese fabriek. De voedselkilometers zijn eindeloos, de ethiek ver te zoeken.
Lokale boeren, lokale consumenten
Voedselteams wil hier een alternatief model tegenover plaatsen. De vzw brengt mensen uit dezelfde buurt samen om gezamenlijk verse groenten, fruit, vlees, brood en zuivel van producenten uit de regio aan te kopen. Zo weten ze zeker dat ze kwaliteitsvolle landbouwproducten krijgen tegen een eerlijke prijs, die al de productiekosten dekt. Producten van het seizoen, die niet eerst de hele wereld rond hebben gereisd. “We streven naar een economie met een korte keten. Wat lokaal geproduceerd wordt, wordt ook lokaal geconsumeerd, met zo weinig mogelijk tussenstappen”, zegt Hilde Delbecque. “Zo ondersteunen we de lokale economie en krijgen we het aantal voedselkilometers naar beneden. We werken enkel samen met producenten die geen verwarmde CO2-verslindende serres gebruiken, en we verdelen onze groenten in bakken, om verpakkingsafval te vermijden.”
Gezellige burenbabbels
Een voedselteam bestaat uit minstens twaalf gezinnen die samen voedsel van lokale landbouwers aankopen. De producenten leveren elke week hun verse producten op één bepaald ophaalpunt: een garage, huis, lokale wereldwinkel of school. Daar worden ze opgehaald door de consumenten, allemaal mensen die in dezelfde buurt wonen. “Ideaal om banden te smeden, want het leidt tot gezellig burenbabbels én de producent komt rechtstreeks in contact met de afnemers van zijn producten”, zegt Hilde Delbecque. Kleinschalig, duurzaam, lokaal én sociaal!
Iedereen denkt mee
De voedselteams ontstonden in 1996 met een handjevol geëngageerde mensen uit Vlaams-Brabant. Intussen sprongen zo’n 120 teams en 70 producenten mee op de kar, verspreid over heel Vlaanderen. Sinds 2001 is de vzw een zelfstandige organisatie waarin producenten en consumenten samen bepalen hoe de voedselteams zich verder zullen ontwikkelen.
Hier zit de kennis
Naast ecologische, economische en sociale doelstellingen heeft Voedselteams de ambitie om ook op politiek vlak druk uit te oefenen rond allerlei aspecten van voedselproductie. De toekomstvisie van voedselteams? Hilde Delbecque: “We willen in de toekomst onze teams blijven uitbreiden, maar ook nieuwe doelgroepen aanspreken, zodat ook zij kennis kunnen maken met dit nieuwe model. Daarnaast speelt ook sensibilisering een grote rol. We willen hét kenniscentrum van de korte keten worden.”
Wat ons aanspreekt
De zeer concrete aanpak: in je dagdagelijkse leven kun je op kleine schaal het verschil maken! De groenten komen rechtstreeks van de landbouwer op je bord, waardoor het vertrouwen in kwalitatief en lokaal voedsel én de sociale banden tussen de consumenten en producenten worden versterkt!
De uitdaging
Vzw Voedselteams richt zich voorlopig voornamelijk op mensen die al openstaan voor duurzame en eerlijke producten. Het is een mooie uitdaging om ook de mensen te bereiken die hier tot nog toe niet of amper bij hadden stilgestaan.