Het onderwijs heruitvinden voor een duurzamere economie

Op 14 november organiseerde de Stichting, in het kader van het SDG Forum, een workshop rond het onderwijs in financiën en economie in het tijdperk van duurzame ontwikkeling. Deze bijeenkomst maakte deel uit van een dag die in het teken stond van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen en had als doel te reflecteren over hoe toekomstige professionals worden opgeleid in het licht van de huidige milieu- en maatschappelijke uitdagingen.

De workshop werd begeleid met de bijdrage van Marius Brebant, Nathalie Pipart (ARES), Tom Kuppens (UHasselt) en Sophié Béreau (UNamur) en bracht academische perspectieven samen met praktijkervaringen. De gesprekken maakten duidelijk dat er een generatie studenten opstaat die zeer goed op de hoogte is van de klimaatuitdagingen, maar die tegelijk soms worstelt met gevoelens van eco-angst. Dat benadrukt hoe belangrijk het is om hen niet alleen kennis mee te geven, maar ook denkkaders en handvatten aan te reiken waarmee ze zich actief deel van de oplossing kunnen voelen.

Uit de uitwisseling kwamen verschillende kerninzichten naar voren. Klassieke economische modellen, die nog sterk focussen op groei en winstoptimalisatie, blijven overheersen, terwijl ze baat zouden hebben bij een bredere, meer systemische benadering. Bovendien gaat onderwijs in financiën en economie niet alleen over cijfers en theorieën, maar ook over waarden, normen en emoties. Meer participatieve en reflectieve werkvormen dringen zich dan ook op, aangezien louter hoorcollege-onderwijs vandaag niet langer volstaat.

Tot slot bleek dat er binnen universiteiten al heel wat vernieuwende initiatieven bestaan, maar dat die vaak versnipperd blijven en dat hun impact nog zelden grondig wordt geëvalueerd. Deze vaststellingen versterken de gedeelde ambitie om de dialoog voort te zetten en samen, in samenwerking met het hoger onderwijs, pedagogische praktijken te ontwikkelen die echt aansluiten bij de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen.