Belvas
Link met de Stichting
In 2005 werd Belvas een van de weinige fairtradechocolatiers in Europa. De kwalitatief hoogstaande chocolade heeft ondertussen zelfs het Max Havelaar-label gekregen, waardoor consumenten zeker weten dat de boeren uit het Zuiden eerlijke prijzen krijgen voor hun grondstoffen. Bovendien zijn de producten van Belvas ook bio. Om de ecologische voetafdruk van het productieproces te verminderen, worden kosten noch moeite gespaard. Voor het produceren van haar chocolade, waarvan overigens meer dan de helft voor de export is bestemd, heeft Belvas 15 vaste werknemers in dienst en een tiental tijdelijke arbeidskrachten.
Duurzaam snoepen
Belvas verwent de lekkerbekken met haar producten. “Producten die overigens niet enkel goed zijn voor de consument, maar ook voor de boeren uit het Zuiden”, vermeldt Thierry Noesen, directeur van Belvas, er trots bij. Belvas werkt immers hoofdzakelijk samen met boerencoöperaties uit Peru, Ecuador en Haïti en alle grondstoffen (cacao, kokosnoot, pistachenoten, amandelen, enz.) zijn bio. Vandaag stelt Belvas 15 vaste werknemers en 15 tijdelijke krachten tewerk. “De helft van onze vaste personeelsleden waren langdurig werkloos voor ze bij ons een contract van onbepaalde duur kregen. Bovendien werken we ook samen met de Onderneming voor Aangepast Werk van Edingen, waar 4 personen voor ons werken”. Dit jaar mikt Belvas op een omzet van 4 miljoen euro, vergeleken met vorig jaar betekent dit een groei van 35 %.
Ervaringen delen… met de concurrentie
In 2009 verhuisde Belvas naar een ecologisch atelier in Gellingen. “We verwezenlijken niet minder dan 60 % van de productie met stroom van onze 1500 m2 zonnepanelen. Bovendien kunnen we dankzij een systeem voor het terugwinnen van warmte onze chocolade smelten, waardoor we ook hier meer dan 30 % energie besparen”, benadrukt Thierry Noesen. In 2011 behaalde Belvas de EMAS-registratie. Er wordt continu gewerkt aan het verduurzamen van de productie: een energiezuinige uitbreiding van de gebouwen, het recycleren van grondstoffen, een erg geavanceerd afvalbeheersysteem, enz. Belvas houdt al die opgedane kennis niet voor zichzelf, maar laat concurrerende chocolatiers de ateliers bezoeken en geeft hen zelfs de namen van haar leveranciers. Jaarlijks komen ook meer dan 300 jongeren op bedrijfsbezoek en worden zij op een ‘zoete’ manier gesensibiliseerd voor duurzaam consumeren.
“Onze omzet stijgt, de groei is er dus. Maar we hechten er enorm veel belang aan dat die groei voortkomt uit eerlijke handel, waarbij alle boeren een correcte prijs krijgen voor hun producten.”(Thierry Noesen, directeur van Belvas)